ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
<لیان> نخستین مجری کنسرتهای تابستانی
ندا سیجانی
خبرنگار
شامگاه پنجشنبه (پنجم تیرماه) گروه موسیقی لیان آغازگرنخستین کنسرت تابستانی درایام پساکرونا بود. اجرای این برنامه با شرایط حال حاضرجامعه و بیم ونگرانی مردم ازشیوع کووید19 توانست درفضای بازسالن «آوای خلیج فارس» جزیره کیش مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. این درحالی است که طبق اعلام وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی قرار بود اجرایهای صحنهای از یکم تیرماه از سر گرفته شود اما تا به اکنون در پایتخت و دیگر کلانشهرهای ایران چندان مورد استقبال قرارنگرفته است.
بهگفته محسن شریفیان(سرپرست گروه موسیقی لیان) دراین اجراعلاوه براعضای اصلی این گروه به خوانندگی اکلو فرامرزی نوازندگان میهمان دیگری هم از جمله گروه موسیقی «تنبوره» به سرپرستی نوید قویدل از بندرعباس حضور داشتند و اجرا با ساز تنبوره بخشی از این برنامه بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. همچنین نوازندگانی از خوزستان در این اجرا با «لیان» همراهی داشتند.
این نوازنده نی انبان درگفتوگو با «ایران» درباره آداب و سنن گروه موسیقی بومیان جزیره کیش سخن گفت که برای نخستین بار روی استیج به اجرا درآمد. شریفیان افزود: طبق آیین قدیمی جزیره و براساس تحقیقاتی که انجام دادهام، هرگاه گروه موسیقی ازشهری دیگربه کیش میآید، نوازندگان بومی با نواختن ساز در ساحل به استقبال آنها میروند و پرچم ایران را به گروه میهمان امانت میدهند و این حرکت به نشانه اطلاعرسانی به گروه بومی منطقه و دریافت مجوز اجرای گروه میهمان است. البته این رسم بیشتر در مراسم عروسی اجرا میشود اما در این برنامه بهدلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی، برای نخستین بار گروه موسیقی بومی جزیره روی صحنه به اجرای موسیقی پرداختند و پرچم ایران را به من دادند و درپایان برنامه، پرچم را با ساز و آواز تحویل گرفتند.
شریفیان گفت: «مردم ما علاقهمند به موسیقی هستند و به شنیدن و دیدن موسیقی نیاز دارند و ما این نیاز را در بین مخاطبان خود احساس کردیم و بسیارخوشحالیم که بعد ازیک ساعت و نیم اجرای برنامه، بسیار شاد و سرحال سالن را ترک کردند. ناگفته نماند ما هنرمندان هم نیاز داریم با مخاطبانمان دیدار داشته باشیم و با آنها ارتباط برقرار کنیم هرچند که شرایط حال حاضر موجب شده با فاصله دور این دیدارها شکل بگیرند اما چارهای نیست. البته پیشتر در اجرای آنلاین تجربه با صندلیهای خالی را داشتهام که بحمدالله واکنشهای بسیار خوبی از سوی مخاطبان در صفحات مجازی دیده و به اشتراک گذاشته شده. چارهای نیست باید خودمان را با شرایط اکنون جامعه ساز گار کنیم.»
علاقهمندان سینما در روز آخر هفته به سینما آمدند
ضیافت 18 هزار نفری سالنهای سینما در روز جمعه
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
اختصاص سانس فوقالعاده در اولین روز اکران فیلمهای تازه نفس نشانههایی امیدوارکننده از استقبال مخاطبان از بازگشایی سالنهای سینما بود. نشانهها بر اقبال مخاطب به فیلم دیدن در سالنهای سینما دلالت داشت اما برای استناد رسمی آمار و ارقام دور از دسترس بود. قرار بر این بود که با آغاز فعالیت سامانه سمفا مشکلات اکران کمتر و شفافیت در سینمای ایران بیشتر شود اما افتتاح شتابزده این سامانه اهالی رسانه و سینماداران را سردرگم کرد. سامانه سینماشهر و سایتهای فروش بلیت از ارائه اطلاعات منع شده بودند و با گذشت سه روز از آغاز اکران دو فیلم «خوب بد جلف 2، ارتش سری» و «شنای پروانه» آمار فروش روی این سامانه قرار نگرفت. شامگاه روز جمعه بالاخره زمزمههایی از اخبار رسمی و قابل استناد از میزان استقبال مخاطبان به گوش رسید. مسعود نجفی مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی این خبر امیدوارکننده را اعلام کرد «سالنهای سینما در دور جدید بازگشایی تا شامگاه روز جمعه میزبان ۴۳ هزار و ۹۶۱ مخاطب در کل کشور بودند» طبق اطلاعات ارائه شده در این برنامه حدود ۶۰ درصد از این تعداد، مخاطب فیلم «شنای پروانه» بودهاند، ۲۵ درصد برای دیدن فیلم «خوب بد جلف ۲» به سینما آمدهاند و سهم دیگر فیلمها 15 درصد بود. این ارقام از استقبال ویژه مخاطبان در روز تعطیل آخر هفته هم حکایت داشت: «تا ساعت اعلام خبر (22:30 ششم تیرماه) 18 هزار و 574 نفر در روز جمعه به سالنهای سینما آمدند». با اعلامِ حضور بیش از ۱۸ هزار تماشاگر در سالنهای سینما در روز جمعه، حسین انتظامی با انتشار توئیتی از مخاطبان و سینماداران به خاطر رعایت ضوابط بهداشتی سپاسگزاری و تأکید کرد فیلم دیدن در سینما، یک آیین است.
تلخی چهرههای بدون ماسک
استقبال 44 هزار نفری از بازگشایی سینما در شرایطی است که فعالیت سالنهای سینما مشروط به استفاده از حداکثر 50 درصد ظرفیت سالنهای نمایش شدهاند با وجود این علی سرتیپی سینمادار و پخشکننده فیلم «شنای پروانه» معتقد است که آمار اعلام شده پایینتر از رقم واقعی است چرا که برخی از سالنها به سامانه سمفا وصل نشدهاند. او با اظهار غافلگیری از میزان استقبال مخاطبان به «ایران» میگوید که التفات مخاطبان بخصوص علاقهمندان «شنای پروانه» بیش از تصور و پیشبینی بوده است. فارغ از آمار و ارقام امیدوارکننده، در چند روز گذشته برخی اخبار نگرانکننده هم مبنی بر رعایت نکردن نکات بهداشتی در سالنهای سینما در فضای مجازی منتشر شد. سازندگان «شنای پروانه» هم در اطلاعیهای استقبال مردم از سینماها را سرمایهای بزرگ دانستند که نیازمند مراقبت و محافظت است. اما آن طور که علی سرتیپی میگوید علاوه بر ضدعفونی سالنهای سینما، تبسنجی و ضدعفونی دست مخاطبان در ورودی سالنها، ماسکهای رایگان هم در اختیار مخاطبان قرار گرفته است: «با توجه به فاصلهگذاری که زمان خرید بلیت در انتخاب صندلیها لحاظ شده برخی مخاطبان با حضور در سالن احساس میکنند ضرورت و الزامی برای استفاده از ماسک وجود ندارد و ما هم نمیتوانیم مخاطبی که ماسک ندارد را از سالن اخراج کنیم یا مانع ورود افراد بدون ماسک شویم» او در ادامه با تأکید بر اینکه فضای سالنهای سینما را به محیطی امن برای مخاطب تبدیل کردهایم، ابراز امیدواری میکند که مخاطبان نیز پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند. اما عملی نشدن وعده حمایتی تبلیغاتی از سوی شهرداری و تلویزیون که باعث انصراف سازندگان «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف 2» از اکران فیلمشان در زمان مقرر اول تیرماه شد همچنان پابرجاست. پخشکننده فیلم «شنای پروانه» در این باره میگوید: «فعلاً که نه تیزر تلویزیونی پخش شده و نه تبلیغات محیطی از طرف شهرداری به فیلمها تعلق گرفته است، چند تبلیغ محیطی که وجود دارد از طرف صاحبان فیلمهاست»
سینما زنده است
«سینما زنده است» طرحی است که حدود یک ماه و نیم پیش از سوی رسول صدرعاملی بر اساس تجربیاتش در زمان اکران «دختری با کفشهای کتانی» به مدیران سینمایی ارائه شده است. بر اساس این طرح قرار بر این بوده که مدیر سازمان سینمایی در جلسات مشترک با مدیران فرهنگی شهرداری و سازمان صداوسیما حمایت آنها را برای اطلاعرسانی در خصوص بازگشایی سینماها جلب کند. سید مازیار هاشمی مجری طرح «شنای پروانه» با اعلام این خبر میگوید: «طبق شنیدهها از سوی آقای انتظامی طرح موضوع و بحث شده اما تا امروز در این خصوص هیچ جلسهای با مسئولان مربوطه صداوسیما نداشتهایم. خروجی جلسات با شهرداری هم وعده اختصاص چند بیلبورد بوده که البته تا امروز عملی نشده و احتمالاً ظرف چند روز آینده اجرایی میشود.»
هاشمی با اشاره به انتظارات و توقعات از تلویزیون بهعنوان گستردهترین رسانه جمعی میگوید: «زمان ارائه این طرح به سازمان سینمایی هنوز تصمیم قطعی برای اکران «شنای پروانه» نداشتیم، هدف حمایت از سینما بود اما از زمان تصویب بازگشایی سالنهای سینما از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تلویزیون هیچ اطلاعرسانی در این خصوص نداشته و بخش زیادی از مردم هنوز نمیدانند که سالنهای سینما بازگشایی شده و چه فیلمهایی اکران میشود. در حالی که وقتی قرار است سینما بهعنوان مهمترین بخش از ویترین فرهنگ بعد از 4 ماه بازگشایی شود؛ اطلاعرسانی و فرهنگسازی گسترده میطلبد»
حامی سینما باشیم
«سینما یعنی تالار نمایش. یعنی سالن سینما. در همه جای دنیا فیلم دیدن در سالن سینما معنا پیدا میکند. رابطهمان با فیلمها را در سالنهای سینما حفظ کنیم» این عبارات بخشی از صحبتهای سیروس الوند از فیلمسازان شناخته شده سینما در حمایت از بازگشایی سالنهای سینما و البته فیلمهایی است که در شرایط استثنایی بحران کرونا به اکران عمومی تن دادهاند. در روزهای گذشته بخش زیادی از چهرههای سینمایی با انتشار تیزر یا پوستر فیلمهای در حال اکران در صفحات مجازی تلاش کردهاند به نوعی اطلاعرسانی و از سینما حمایت کنند. برخی همچون نوید محمدزاده، شقایق فراهانی و نگار عابدی هم در اکران ویژه فیلمها حاضر شدهاند. سیروس الوند بر این باور است که فیلم و سینما با سالن سینما زنده است و اگر سینما رفتن را فراموش کنیم و به فیلم دیدن در خانه کفایت کنیم صنعت سینما از بین میرود: «بله با پولی که برای تماشای یک فیلم میدهید میتوانید به شکل اکران آنلاین در خانه و کنار خانواده فیلمی را تماشا کنید اما بخش زیادی از فیلمها برای پرده عریض ساخته شدهاند. جریان سالنسازی و نوسازی سالنهای سینما شکل گرفت تا مخاطب با کیفیت بالای نور و صدا به تماشای فیلم بنشینند. از سوی دیگر در جریان اکران آنلاین فیلمها قاچاق میشوند و بازگشت سرمایهای وجود ندارد و به تبع آن سینما از بین میرود.» او با تأکید بر آسیبپذیری بخش خصوصی در این بحران ادامه میدهد: «بخش خصوصی است که به سینما معنا و اعتبار داده است. در بخشهای دولتی و نهادها عموماً فیلمهایی ساخته میشود که نفعشان در تولید است و دغدغه اکران ندارند. این فیلمها جز اینکه به صنعت سینما و رابطه طبیعی مخاطب با سینما لطمه بزنند آورده دیگری ندارند. در چنین وضعیت آشفتهای باید از نمایش فیلمها در سالنهای سینما حمایت شود تا سینما رفتن و فیلم دیدن از یاد نرود.»
تمام دنیا برای هنرمندان تأثیرگذارشان موزه اختصاصی درست کردهاند
مریم سادات گوشه
خبرنگار
ایران درودی نقاش صاحب سبک بیش از 60 سال است که در عرصه هنر معاصر ایران فعالیت دارد. یکی از مهمترین آرزوها و اهداف این بانوی هنرمند تأسیس موزه آثارش بود که سال گذشته مراسم واگذاری زمین موزه برگزار شد و تا امروز بعد از گذشت 5 سال هنوز این مجوز داده نشده است. او در روزهای قرنطینه و اوج کرونا دیگر گرفتن مجوز از شهرداری را رها کرده است و مهمترین آرزوی او در سال جدید نزدیکتر شدن به خالق هستی و پرداختن به حرفه نقاشی است. درودی خود نیز گفته است که «کرونا سبب شد به خودم بیایم و این روزها را اگر عمری برایم باقی مانده با آرامش واقعی با خودم زندگی کنم پس تصمیم گرفتم به جای مجوز ساخت موزه مانند سابق با نقاشی کردن در بهشتم زندگی کنم.»
لیلی گلستان مدیر گالری گلستان در مورد لزوم ایجاد موزه ایران درودی به «ایران» میگوید: «ایران درودی از جمله هنرمندان تأثیرگذار در حوزه تجسمی است. تمام دنیا برای هنرمندان مهم و تأثیر گذارشان موزه اختصاصی درست کردهاند. مثل موزه دالی در بارسلون، موزه پیکاسو در پاریس، موزه ترنر در لندن، موزه خوان میرو در بارسلون، موزه شاگال نزدیک نیس فرانسه و بسیاری دیگر از موزههای معروف دیگر. بنابر این ما هم باید چنین کاری بکنیم و برای تأسیس موزه ایران درودی قدم برداریم. برای این کار لازم است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری با همدیگر تعامل داشته باشند و این کار را انجام دهند.» او درباره تأثیر این کار در وجهه و اعتبار ایران در دنیا افزود:«قطعاً این کار تأثیر بسیاری در اعتبار ما چه در داخل و چه در دنیا خواهد داشت.ما اول باید وجهه داخلی خودمان را در کشور درست کنیم و سرو سامان دهیم.وقتی وجهه داخلی درست شد و خوب انجام گرفت، خود به خود وجهه بیرونی و بینالمللی هم به وجود میآید و دارای اعتبار میشویم.»
او در پاسخ به اینکه چه فیلم یا کتابی به مردم پیشنهاد میکند تا آنها بخصوص کسانیکه در قرنطینه هستند ببینند یا بخوانند تصریح کرد:«فیلم خوبی که دیدم و واقعاً به همه پیشنهاد میکنم که ببینند فیلم «جهان با من برقص»است به کارگردانی سروش صحت که به نظر من بسیار زیبا و عالی بود. فیلمی خوش ساخت وبا ایدهای بکر و بازیهای فوقالعاده و فیلمبرداری زیبا. کتاب خوب هم این اواخر کتاب آخر خانم فریبا وفی را به اسم «روز دیگر شورا» از نشر مرکز خواندم. کتاب خیلی گیرا و با حسی بود و دوستش داشتم.» گلستان در مورد اینکه چه گالریای به مردم پیشنهاد میدهد تا ببینند، تأکید کرد: «گالری آنلاین هم بدون چون و چرا نمایشگاه آنلاین گالری گلستان را پیشنهاد میکنم که برایش خیلی زحمت کشیدیم و خوشبختانه خیلی هم موفق بود و هرروز هم داریم کار جدید به آن اضافه میکنیم. کارهایی بسیار زیبا و نه چندان گران. حمل بر خودپسندی نشود. واقعاً نمایشگاه خوبی است.»
خط خبر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درحساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: شهید مطهری، شهیدبهشتی و امام موسی صدر سه قله اسلامشناسی معاصرند؛ اسلام ناب فقاهتی، عقلانی و رحمانی. سیدعباس صالحی در این پیام و به مناسبت واقعه هفتم تیر ۱۳۶۰ افزود: تروریستهای فرقهای و دولتی آن سه (شهید مرتضی مطهری، شهید سیدمحمد بهشتی و امام موسی صدر) را از ما ربودند. امروز بیش از دیروز نیازمند اندیشه و نگاهشان هستیم.
دبیرچهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان جزئیات نحوه انتخاب هیأت داوران و ارزیابی آثارشرکتکننده در این دوره از جشنواره را اعلام کرد. بهگفته هومان اسعدی، تعداد شرکتکنندگان امسال از تمام دورههای قبل بیشتر بوده است. اگرچه آثار بهصورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده اما ستاد جشنواره پس از احراز هویت ارسالکنندگان، فقط فایلهای صوتی را برای داوران پخش میکند.
بنیاد فرهنگی هنری رودکی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تفاهمنامه همکاری امضا کردند. موضوع این تفاهمنامه ایجاد ارتباط، تبادل اطلاعات، همافزایی دانش و بهرهگیری طرفین از امکانات مادی و معنوی متقابل از قبیل تجربه و توان فکری، فرهنگی، هنری، پژوهشی، آموزشی، منابع انسانی و ارتباطی در راستای ترویج هنر دینی و ملی و توسعه فعالیتهای هنری و ادبی است.
تابلو نقاشیخط قاجاری با شعرپروین اعتصامی توسط غلامحسین فرخ نسب هنرمند رشتۀ خوشنویسی و طراحی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری طراحی و اجرا شد.
عباس عبداللهزاده از منتفی شدن از سرگیری اجرای نمایش «اپرای ۹۰» که بهدلیل بحران کرونا متوقف شده بود، خبر داد. به گفته این نویسنده و کارگردان «این نمایش براساس نمایشنامه «اپرای سه پولی» برتولد برشت نوشته شده، اثری پیچیده و پربازیگر است و جمع کردن دوباره گروه بازیگران و عوامل نمایش کار بسیار سختی است. از طرف دیگر تهیهکننده نمایش نیز آمادگی هزینه کردن مجدد برای این اجرا را ندارد.
شقایق فراهانی در نقش یک مرد در فیلم سینمایی «گُل به خودی» روز گذشته جلوی دوربین رفت. فیلم سینمایی «گُل به خودی» اولین تجربه احمد تجری است که در ژانر کودک و نوجوان به تهیهکنندگی علی قائم مقامی است که ۶ تیرماه در سعادت آباد کلید خورد. در این فیلم شقایق فراهانی برای بازی در نقش یکی از کاراکترهای مرد فیلم بهنام فیروز حضوری متفاوت خواهد داشت.
مدافع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشید
ادامه از صفحه اول
جهانگیری همچنین با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت افتتاح مجلس یازدهم ارسال شد، گفت: رهبر معظم انقلاب معمولاً برای هر سال نامگذاری اقتصادی انجام میدهند اما در پیامی که برای افتتاح این دوره مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، دو اولویت مهم را برای مسئولان کشور تعیین کردند که این دو اولویت مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور بود اما متأسفانه توجه همه مسئولان بیشتر به موضوع اقتصاد معطوف میشود و توجه کافی به موضوع فرهنگ صورت نمیگیرد. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان متولی حوزه فرهنگ باید پیگیریهای لازم برای پرداختن دستگاهها به اولویتهای فرهنگی را انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی را توجه و اتکا به ظرفیتهای داخلی کشور دانست و گفت: بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، فعالیتهایی که به ظرفیت داخلی کشور اتکا دارند و نتایج این فعالیتها قابل عرضه به دنیا است، باید در اولویت باشند که این موضوع شامل اقتصاد بخش فرهنگ نیز میشود زیرا اقتصاد حوزه فرهنگ، اقتصادی خلاقانه و متکی به توان داخل است که از بازدهی بالا برخوردار است و قابلیت عرضه به دنیا را نیز دارد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت توجه همه جانبه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خاطرنشان کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهمترین سرمایههای کشور هستند که باید هم از نظر معیشت و هم از نظر منزلت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر جهانگیری افزود: اصحاب فرهنگ و هنر در دوره شیوع کرونا نشان دادند که میتوانند خیلی کارساز و راهگشا باشند برخلاف تصور عدهای که معتقدند اصحاب فرهنگ و هنر فقط در زمان انتخابات مورد توجه دولت قرار میگیرند، فعالیت آنها در دوره کرونا نشان داد که در زمان گرفتاریهای مختلف کشور نیز میتوانند بهعنوان مرجعی مؤثر در جامعه نقش ایفا کنند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: نمونه مشخص فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در دوره تحریم و در شرایط شیوع کرونا باعث شد امریکا تحت فشار افکارعمومی جهان قرار بگیرد و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بینالملل ایجاد کرد که امریکاییها هر روزمصاحبه میکردند و به دروغ میگفتند که ما جلوی واردات دارو و کالای اساسی به ایران را نگرفتهایم. فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران نامههایی را به اصحاب فرهنگ و هنر دنیا نوشتند و این موضوع را اعلام کردند که ملت ایران برای استفاده از پول و دارایی خود جهت واردات دارو و کالای اساسی مشکل دارد و این موضوع بازتابهای گستردهای در دنیا ایجاد کرد و نشان داد که اصحاب فرهنگ و هنر در مواقع نیاز پای کار کشور میایستند و حرفشان مؤثر است.
دکتر جهانگیری ارتباط با نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر را ضروری و پراهمیت خواند و افزود: اینکه میگویند دولت قادر نیست حرف خود را به گوش جامعه برساند بهدلیل اختلال ارتباطی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت برای ارتباط با جامعه است چرا که مهمترین گروههای مرجع جامعه مخاطب این وزارتخانه هستند و دستگاهی که میتواند اختلال ارتباطی دولت با نخبگان جامعه را اصلاح کند همین وزارتخانه است. معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه بخشهایی نظیر مطبوعات کشور روزهای سختی را سپری میکنند، گفت: سختیها و مشکلات مطبوعات مستقل که وابستگی به بودجه دولت و نهادهای عمومی ندارند دو چندان است و انتظار دارند که دولت در این شرایط سخت به نوعی از آنها حمایت کند. دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه دولت سال گذشته تصمیماتی را برای حل مشکل کاغذ مطبوعات اتخاذ کرد، اظهار داشت: سال گذشته میزان تخصیص ارز 4200 تومانی حدود 15 میلیارد دلار بود اما امسال این رقم به حدود هشت میلیارد دلار رسیده ضمن آنکه دستگاههای تأمینکننده این منابع معتقدند که حتی تخصیص هشت میلیارد دلار برای سال 99 نیز به طور کامل محقق نخواهد شد و لازم است برای حمایت از مطبوعات با استفاده از منابع و راهکارهای دیگر، کاستیها را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر لزوم کار جدی در حوزه فرهنگ، دین و زبان مشترک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام اخیر گویا جریانی اصرار داشت که در حوزه زبان فارسی بین مردم ایران و مردم افغانستان نقاط اختلاف آمیزی را ایجاد و به آن دامن زده شود. اتفاقاتی را نیز برای اختلاف افکنی میان دو کشور مطرح میکردند که البته مسئولان مرتبط گزارشهای لازم را ارائه و این اتفاقات را تکذیب کردند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه باید از حوزه فرهنگ و مناسبات فرهنگی بینالمللی و نیز شخصیتهای این بخش حراست کنیم، تصریح کرد: در یکی از جلسات هیأت دولت پیشنهادی برای تقدیر از استاد نجیب مایل هروی استاد حوزه زبان فارسی و عرفان افغانستان تصویب و ابلاغ شد اما همین موضوع با اتفاقی که برای یکی از بستگان این استاد در اعتراض به اقامت پدرش در مشهد رخ داد تبدیل به فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: وقتی در بخشهای مختلف انعکاس خدمات و واقعیتها بخوبی انجام نمیشود، دیگران با طرح مطالب خلاف واقع، خدمات و اقدامات مثبت را به مسائلی علیه کشور تبدیل میکنند. دکتر جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ایام شیوع کرونا گفت: در این ایام خدمات مختلفی نظیر برگزاری کنسرت و فیلمهای خانگی از طریق فضای مجازی به مردم ارائه شد و این موضوع نشان داد که باید روی فضای مجازی حساب باز کنیم. البته هر بخش با تهدیدها وفرصتهایی همراه است که بهنظر میرسد فرصتهای فضای مجازی بیش از تهدیدهای آن است.
معاون اول رئیسجمهوری همچنین با بیان اینکه زبان دولت در بیان اقدامات و دستاوردهایش رسا نبوده است، گفت: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده، اما ما نتوانستهایم آنها را بخوبی برای مردم تبیین کنیم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر دستگاهها برای استفاده از ظرفیتهای همه دستگاهها به منظور بیان دستاوردها با روشهای فرهنگی و هنری است که تأثیر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.
صالحی: فرهنگ حوزه انفاق است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با بیان اینکه تحولات فرهنگی از سال 92 تاکنون بهلحاظ کمی روند رو به رشدی داشته است، گفت: فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته میشود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمیگردد. او در ادامه بر ثمرات توجه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و حمایت از اهالی آن تأکید کرد و با اشاره به گستره فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزههای مختلف از رشد کمی قابل توجه شاخصهای مختلف خبر داد: «در همه اقدامات این وزارتخانه از سال 92 تاکنون در شاخصهای مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بودهایم که از آن جمله میتوان به عناوین کتابها، نمایشهای تولید و اجرا شده، تعداد عناوین رسانههای چاپی و برخط، تعداد مجوزهای صادر شده بستههای نرم افزار داخلی، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر و... اشاره کرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبتهای خود بر ظرفیتهای موجود این وزارتخانه در حوزههای مختلف انسانی، اقتصادی و اجتماعی (مرجعیت اجتماعی فرهنگ و هنر) اشاره و تأکید کرد: بهرهگیری از این ظرفیتها در حوزههای مختلف کمک بسیاری به ما میکند و میتوان از اصحاب فرهنگو هنر و نقش آنها در بحرانهای اجتماعی مانند مشکلات طبیعی و... مانند کرونا استفاده کرد و نباید از نقش تأثیرگذار آنها و کمکهای مشورتی آنها غافل بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیتهای کارشناسی اصحاب فرهنگ و هنر در حوزههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر این انتظارات است.
گفتنی است همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهوری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 17 سند فرهنگی این وزارتخانه رونمایی شد.
جهانگیری همچنین با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب که به مناسبت افتتاح مجلس یازدهم ارسال شد، گفت: رهبر معظم انقلاب معمولاً برای هر سال نامگذاری اقتصادی انجام میدهند اما در پیامی که برای افتتاح این دوره مجلس شورای اسلامی ارسال کردند، دو اولویت مهم را برای مسئولان کشور تعیین کردند که این دو اولویت مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور بود اما متأسفانه توجه همه مسئولان بیشتر به موضوع اقتصاد معطوف میشود و توجه کافی به موضوع فرهنگ صورت نمیگیرد. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان متولی حوزه فرهنگ باید پیگیریهای لازم برای پرداختن دستگاهها به اولویتهای فرهنگی را انجام دهد.
معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهمترین پیامهای اقتصاد مقاومتی را توجه و اتکا به ظرفیتهای داخلی کشور دانست و گفت: بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، فعالیتهایی که به ظرفیت داخلی کشور اتکا دارند و نتایج این فعالیتها قابل عرضه به دنیا است، باید در اولویت باشند که این موضوع شامل اقتصاد بخش فرهنگ نیز میشود زیرا اقتصاد حوزه فرهنگ، اقتصادی خلاقانه و متکی به توان داخل است که از بازدهی بالا برخوردار است و قابلیت عرضه به دنیا را نیز دارد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت توجه همه جانبه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خاطرنشان کرد: اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از مهمترین سرمایههای کشور هستند که باید هم از نظر معیشت و هم از نظر منزلت اجتماعی مورد توجه قرار گیرند.
دکتر جهانگیری افزود: اصحاب فرهنگ و هنر در دوره شیوع کرونا نشان دادند که میتوانند خیلی کارساز و راهگشا باشند برخلاف تصور عدهای که معتقدند اصحاب فرهنگ و هنر فقط در زمان انتخابات مورد توجه دولت قرار میگیرند، فعالیت آنها در دوره کرونا نشان داد که در زمان گرفتاریهای مختلف کشور نیز میتوانند بهعنوان مرجعی مؤثر در جامعه نقش ایفا کنند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: نمونه مشخص فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر در دوره تحریم و در شرایط شیوع کرونا باعث شد امریکا تحت فشار افکارعمومی جهان قرار بگیرد و فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر فضایی را در عرصه بینالملل ایجاد کرد که امریکاییها هر روزمصاحبه میکردند و به دروغ میگفتند که ما جلوی واردات دارو و کالای اساسی به ایران را نگرفتهایم. فعالان عرصه فرهنگ و هنر ایران نامههایی را به اصحاب فرهنگ و هنر دنیا نوشتند و این موضوع را اعلام کردند که ملت ایران برای استفاده از پول و دارایی خود جهت واردات دارو و کالای اساسی مشکل دارد و این موضوع بازتابهای گستردهای در دنیا ایجاد کرد و نشان داد که اصحاب فرهنگ و هنر در مواقع نیاز پای کار کشور میایستند و حرفشان مؤثر است.
دکتر جهانگیری ارتباط با نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر را ضروری و پراهمیت خواند و افزود: اینکه میگویند دولت قادر نیست حرف خود را به گوش جامعه برساند بهدلیل اختلال ارتباطی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده دولت برای ارتباط با جامعه است چرا که مهمترین گروههای مرجع جامعه مخاطب این وزارتخانه هستند و دستگاهی که میتواند اختلال ارتباطی دولت با نخبگان جامعه را اصلاح کند همین وزارتخانه است. معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه بخشهایی نظیر مطبوعات کشور روزهای سختی را سپری میکنند، گفت: سختیها و مشکلات مطبوعات مستقل که وابستگی به بودجه دولت و نهادهای عمومی ندارند دو چندان است و انتظار دارند که دولت در این شرایط سخت به نوعی از آنها حمایت کند. دکتر جهانگیری با یادآوری اینکه دولت سال گذشته تصمیماتی را برای حل مشکل کاغذ مطبوعات اتخاذ کرد، اظهار داشت: سال گذشته میزان تخصیص ارز 4200 تومانی حدود 15 میلیارد دلار بود اما امسال این رقم به حدود هشت میلیارد دلار رسیده ضمن آنکه دستگاههای تأمینکننده این منابع معتقدند که حتی تخصیص هشت میلیارد دلار برای سال 99 نیز به طور کامل محقق نخواهد شد و لازم است برای حمایت از مطبوعات با استفاده از منابع و راهکارهای دیگر، کاستیها را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهوری با تأکید بر لزوم کار جدی در حوزه فرهنگ، دین و زبان مشترک از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام اخیر گویا جریانی اصرار داشت که در حوزه زبان فارسی بین مردم ایران و مردم افغانستان نقاط اختلاف آمیزی را ایجاد و به آن دامن زده شود. اتفاقاتی را نیز برای اختلاف افکنی میان دو کشور مطرح میکردند که البته مسئولان مرتبط گزارشهای لازم را ارائه و این اتفاقات را تکذیب کردند.
دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه باید از حوزه فرهنگ و مناسبات فرهنگی بینالمللی و نیز شخصیتهای این بخش حراست کنیم، تصریح کرد: در یکی از جلسات هیأت دولت پیشنهادی برای تقدیر از استاد نجیب مایل هروی استاد حوزه زبان فارسی و عرفان افغانستان تصویب و ابلاغ شد اما همین موضوع با اتفاقی که برای یکی از بستگان این استاد در اعتراض به اقامت پدرش در مشهد رخ داد تبدیل به فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران شد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: وقتی در بخشهای مختلف انعکاس خدمات و واقعیتها بخوبی انجام نمیشود، دیگران با طرح مطالب خلاف واقع، خدمات و اقدامات مثبت را به مسائلی علیه کشور تبدیل میکنند. دکتر جهانگیری با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ایام شیوع کرونا گفت: در این ایام خدمات مختلفی نظیر برگزاری کنسرت و فیلمهای خانگی از طریق فضای مجازی به مردم ارائه شد و این موضوع نشان داد که باید روی فضای مجازی حساب باز کنیم. البته هر بخش با تهدیدها وفرصتهایی همراه است که بهنظر میرسد فرصتهای فضای مجازی بیش از تهدیدهای آن است.
معاون اول رئیسجمهوری همچنین با بیان اینکه زبان دولت در بیان اقدامات و دستاوردهایش رسا نبوده است، گفت: اقدامات بزرگی در این دولت انجام شده، اما ما نتوانستهایم آنها را بخوبی برای مردم تبیین کنیم. یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با سایر دستگاهها برای استفاده از ظرفیتهای همه دستگاهها به منظور بیان دستاوردها با روشهای فرهنگی و هنری است که تأثیر و ماندگاری بیشتری نیز دارد.
صالحی: فرهنگ حوزه انفاق است
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با بیان اینکه تحولات فرهنگی از سال 92 تاکنون بهلحاظ کمی روند رو به رشدی داشته است، گفت: فرهنگ حوزه انفاق است و بذری که در حوزه فرهنگ و هنر کاشته میشود مانند انفاق است که دوباره اثرات آن به خودمان بازمیگردد. او در ادامه بر ثمرات توجه به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و حمایت از اهالی آن تأکید کرد و با اشاره به گستره فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزههای مختلف از رشد کمی قابل توجه شاخصهای مختلف خبر داد: «در همه اقدامات این وزارتخانه از سال 92 تاکنون در شاخصهای مختلف شاهد رشد کمی قابل توجهی بودهایم که از آن جمله میتوان به عناوین کتابها، نمایشهای تولید و اجرا شده، تعداد عناوین رسانههای چاپی و برخط، تعداد مجوزهای صادر شده بستههای نرم افزار داخلی، تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر و... اشاره کرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبتهای خود بر ظرفیتهای موجود این وزارتخانه در حوزههای مختلف انسانی، اقتصادی و اجتماعی (مرجعیت اجتماعی فرهنگ و هنر) اشاره و تأکید کرد: بهرهگیری از این ظرفیتها در حوزههای مختلف کمک بسیاری به ما میکند و میتوان از اصحاب فرهنگو هنر و نقش آنها در بحرانهای اجتماعی مانند مشکلات طبیعی و... مانند کرونا استفاده کرد و نباید از نقش تأثیرگذار آنها و کمکهای مشورتی آنها غافل بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده حداکثری از ظرفیتهای کارشناسی اصحاب فرهنگ و هنر در حوزههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر این انتظارات است.
گفتنی است همزمان با حضور معاون اول رئیس جمهوری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 17 سند فرهنگی این وزارتخانه رونمایی شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
<لیان> نخستین مجری کنسرتهای تابستانی
-
ضیافت 18 هزار نفری سالنهای سینما در روز جمعه
-
تمام دنیا برای هنرمندان تأثیرگذارشان موزه اختصاصی درست کردهاند
-
خط خبر
-
مدافع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشید
اخبارایران آنلاین